360° Konsertperformance The Real Group, Sofia Berg – Böhm, Mattias Ståhl
360° är en konsertperformance som låter publiken ingå i ett sömlöst flöde av en klingande, visuell och ibland ljudlös upplevelse.
Med inspiration från Communityperformanceverket The Cleaner av Marina Abramovic och Lynsey Peisinger har Eric Ericson International Choral centre fortsatt att undersöka skärningspunkten mellan musik och performancekonst . Varje konserttillfälle skapar ett nytt möte mellan olika utövare. Publikens placering och den runda hallens form gör att upplevelsen ger utrymme för en känsla av delaktighet som är en del av kärnan i 360°.
The Real Group har blivit synonymt med vokalmusik i världsklass.
Sedan starten 1984 har gruppen gjort konserter över hela världen och utmanat gränserna för vad som kan åstadkommas med rösten som enda uttrycksmedel. I 360° får vi möta sångarna i ett annorlunda sammanhang.
Clara Fornander, Joanné Nugas, Johannes Rückert – Becker, Axel Berntzon, Daniele Dees
Sofia Berg–Böhm är sångerska och skådespelare. Hon har medverkat i uppsättningar på bl.a. Stockholms Stadsteater, Malmö Opera, Unga Klara och Teater Tribunalen. Som sångerska har hon profilerat sig inom judisk och arabisk musik i banden Sirocco och Östblocket, Sofia läser återkommande Dagens Dikt i P1.
Sofia har tilldelats Kungliga Musikaliska Akademins Folkmusikpris med motiveringen:
”för ett kraftfullt musikerskap som med värme och integritet berättar och berör.
Sofia Berg-Böhm söker och prövar med lust och en nyfikenhet fästad vid en stark och drivande kärna. Det egna uttrycket, format med kunskap och lyhördhet i mötet med olika traditioner och musiker. En självklar medmusikant och en lysande solist som utmanar och inspirerar.”
Mattias Ståhl – vibrafon.
Mattias spelar i sin egen Ståhls trio, men också på duo med Georg Riedel, med Per Texas Johansson och med artisten Loney Dear.
I orkesterjournalen kan man läsa:
Mattias Ståhl har starkt bidragit till att förnya och vitalisera vibrafonspelet (…) hans vågade och okonventionella sätt att traktera instrumentet. (…) han alltid utmärker sig på ett spännande och kreativt sätt. (…) Låtarna rör sig mellan det mer jazziga till det som drar åt frijazz. Men här finns också drag av konstmusik i en kammarmusikalisk modernistisk tradition.